|
|
|
|
PWSV | Vol. 2 No. 3 březen 2003 | Svědectví | Karel Sieber Dr. Tomáš Lahoda, československý diplomatSIEBER: LAHODA: SIEBER: LAHODA: SIEBER: LAHODA: Mohu uvést konkrétní příklad - Jiří Götz, který vedl „germánský“ odbor a později byl velvyslancem v Bonnu, si počínal na to, že pocházel z dělnického prostředí, velice zdatně. O tom ostatně svědčí i to, že se dostal na špičku vedení ministerstva - jako náměstek. Možná by se našlo takových příkladů víc, napadá mě třeba Stanislav Svoboda, který byl velvyslancem na Kubě a taky náměstkem. Mnozí z nich byli na stejné úrovni jako vysokoškolsky připravení diplomaté. Mám takové tušení, že ministerstvo se dnes asi potýká se stejnými problémy výchovy a zapracování jednotlivých pracovníků do té skutečné diplomacie, jako tomu bylo za první republiky, kdy část diplomatů byla převzata z původního rakousko-uherského aparátu a část jich přišla nově. Po návratu z vojny jsem byl v studijním oddělení odboru mezinárodních organizací, kde se zpracovávaly materiály a připravovaly projevy do OSN a na mezinárodní konference. Jeho přednostou (tehdy to byli sekční šéfové) byl Ing. Hanč, který na ministerstvo přišel po první světové válce jako legionář. V meziválečném období ale ministerstvo přijímalo prakticky jenom právníky a Hanč byl komerční inženýr - to byla výjimka, která musela být „probojována“ něčím jiným - tím, že byl zasloužilým bojovníkem za svobodu, legionářem. On sám popisoval, jaké potíže s tím byly, když byl na ministerstvo přijímán. Hanč byl mimochodem za války generálním konzulem v Spojených státech a poté šaržíroval ve Washingtonu, nikdy nebyl v žádné politické straně (natož pak komunistické) a až do svého odchodu (snad v roce 1959) pracoval jako vedoucí studijního oddělení OMO. SIEBER: LAHODA: Nedostatečnou jazykovou kvalifikaci měli mimochodem i někteří absolventi vysokých škol. Jeden z jazykových kurzů pro vůbec nově přijaté lidi na ministerstvu jsem vedl asi rok v Mariánských Lázních, nebyli to jen dělníci, ale i vysokoškoláci, kteří měl jen školskou jazykovou přípravu. Na jazykových školení různě po zámcích a rekreačních střediscích vyučovali lektoři z vysokých škol, probíhala tam intenzivní celodenní výuka jazyků, včetně čínštiny. Vzpomínám si například na jednoho Slováka, který potom celou řadu let pracoval na čínské problematice. Úkolem celého procesu přípravy nových diplomatů prostě bylo vyrovnat nutný handicap vycházející ze změny celého osazenstva tak důležitého ministerstva. Jinak je však třeba zdůraznit, že tehdejší diplomacie měla, přes všechny potíže, vysokou profesionální úroveň, čehož dokladem byly mimo jiné i funkce významných mezinárodních činitelů v OSN a jejích specializovaných organizacích. Stačí připomenout náměstka generálního tajemníka Jiřího Noska, předsedu Rady bezpečnosti Ilju Hulínského, zástupce vedoucího představitele UNESCO Štěpánka a řadu dalších, kteří měli nejenom nespornou kvalifikaci, ale i příslušný respekt při výkonu svých volených funkcí. SIEBER: LAHODA: SIEBER: LAHODA: Řekl bych to takhle - Vilém Pithart byl ve své době typickým představitelem tehdejšího systému. Dnes se mnozí vychloubají (nebo snad vyviňují), že někdy s něčím nesouhlasili - to není směrodatné. On byl v linii, tu linii pevně dodržoval, a proto měl možnost být vždycky na špičce hiearchie, a tím spíš v takové choulostivé věci, jakou byla zahraniční politika. Našlo by se dost příkladů. Ta problematika je obrovsky složitá a choulostivá, a kdo nerozpřede její dlouhodobé historické souvislosti, nemůže se vyhnout často absurdním paušalizacím. SIEBER: LAHODA: Podle tvrzení československých úřadů se ta dívka zabila proto, že ji jugoslávský kulturní přidělenec nutil ke zpravodajské spolupráci. Činnost toho diplomata v Československu byla už navíc československými orgány rozkryta, takže byl s velkou publicitou vypovězen. Po letech jsme se setkali na jednom mezinárodním jednání a on vzpomínal, jak to tehdy v Praze bylo. Podstatné je, že v odvetu za jeho vypovězení mě Jugoslávci podle pravidla reprocity prohlásili za personu non grata, takže jsem z Bělehradu musel odjet. Necelý rok po návratu do ústředí jsem byl vyslán do Jižní Afriky, jako generální konzul v Johannesburgu. SIEBER: LAHODA: Problém spočíval v tom, že tehdejší předseda Komunistické strany Jižní Afriky Joe Slovo mě v doprovodu dvou černých Jihoafričanů tajně navštívil a tvrdil, že přítomnost československého úřadu diskredituje rezoluci Organizace spojených národů a že nahrává upevnění systému apartheidu a rasové nadvládě Afrikánců. Celou noc jsme diskutovali o našem zastoupení a o tom, komu jeho existence prospívá. Formulace, kterou jsem jim vysvětloval, je obsažena i v tom usnesení: „udržení je výhodné z hlediska zájmů ČSSR i celého socialistického tábora“. Když v Jižní Africe nebudeme, veškeré informace o místním dění budeme muset přebírat z druhé ruky, ze zdrojů rasistické jihoafrické vlády nebo ze zdrojů západních, a to nikomu neprospěje. Působíme tady jako jediní ze všech lidově demokratických zemí a je třeba zvážit, k čemu náš odchod povede. Pokud bychom odešli, přišli bychom o celý obchod s Jižní Afrikou, který by brzy nahradili Japonci a další země, které ten režim jen upevní. A tak se následně i skutečně stalo. Náš úřad byl v té době už posledním zastupitelským úřadem socialistických zemí - jihoafrická vláda už předtím, snad v roce 1959, vypověděla Sověty. Poláci svůj úřad zrušili sami a za dobrodružných okolností bylo zlikvidováno i jugoslávské zastoupení. Vedoucí jugoslávského úřadu dostal z ústředí informaci, že do Jižní Afriky přijíždí konkrétní člen hnutí ustašovců ze Švédska, který ho má zlikvidovat. Jugoslávec se pro jistotu ukryl v mé rezidenci a já jsem mu sehnal letenku, aby případný atentátník netušil, kdy má odjet. Potom byla přijata další rezoluce OSN, která vyzývala přímo k bojkotu jihoafrického systému, ve stejné době ale proběhla také reforma usilující o úspory na ministerstvu zahraničních věcí, v rámci které mělo být uzavřeno asi deset nebo dvanáct konzulárních úřadů, včetně jednoho úřadu v Polsku. Vzhledem k tomu jsme se rozhodli zdůvodňovat likvidaci našeho zastupitelství jihoafrickým úřadům jako výsledek těchto úsporných opatření. Zástupce jihoafrického ministerstva zahraničí v Pretorii mi ale při předání nóty o uzavření úřadu stejně řekl, že o tom vědí svoje, že se jen snažíme vyhovět rezoluci OSN. A že je přerušení vztahů zdaleka nepoškodí tolik jako nás. Jižní Afrika tehdy rozhodně nepatřila k našim přátelům. Ostatně i mě předtím vyhrožovali, že nás vypovědí. Je ovšem třeba uvést, že si nepřáli, abychom odešli právě v tuto chvíli. Existence československého diplomatického zastoupení jim dávala výborný argument - „podívejte se, dokonce i komunistické státy tady mají svůj úřad“. SIEBER: LAHODA: Nemohu to vědět s jistotou, ale myslím, že o tom setkání jihoafrické úřady nevěděly. Jinak by mi to během jednání na jihoafrickém ministerstvu zahraničí určitě někdo připomněl. Náměstek ministra zahraničí JAR, se kterým jsem jednal o našem odchodu, řekl: „Vy vůbec nějak často předčasně odcházíte. Třeba z toho Bělehradu jste taky odcházel dost narychlo.“ SIEBER: LAHODA: SIEBER: LAHODA: SIEBER: LAHODA: Po 21. srpna 1968 jsem se vrátil do ústředí a byl jsem jmenován vedoucím delegace ve Vídni. Zároveň jsem se stal vedoucím ADO, archívně-dokumentačního odboru ministerstva, kterým jsem byl od roku 1973 až do roku 1978, kdy jsem přešel jako vedoucí odboru mezinárodních vztahů do Kanceláře prezidenta republiky. Od roku 1982 do roku 1986 jsem pracoval jako ředitel Informačního ústředí OSN pro NDR a ČSSR v Panské ulici. Další tři roky jsem pak ještě působil až do odchodu do důchodu v roce 1988 v Ústavu mezinárodních vztahů, který tehdy vedl Dr. Ján Pudlák. SIEBER: LAHODA: Ve Vídni bylo už pracovníků o hodně méně, tři nebo čtyři ze zamini a jeden z armády. Delegace byla celkem asi šestičlenná. Z vojáků se nejčastěji jednání účastnil podplukovník Milan Štembera a také podplukovník Radek Pražák. SIEBER: LAHODA: SIEBER: LAHODA: SIEBER: LAHODA: SIEBER: LAHODA: SIEBER: LAHODA:
|
|
|
|
| | |