|
|
|
|
Zápis rozhovoru mezi J.V. Stalinem, A.A. Ždanovem a V.M. Molotovem se S.M. Ejzenštejnem a N.K. Čerkasovem o filmu Ivan Hrozný (26.2. 1947)Byli jsme předvoláni do Kremlu na 11. hodinu. V 10.50 jsme vešli do předpokoje. Přesně v 11 vyšel Poskrjebyšev a doprovodil nás do kabinetu. V místnosti seděli Stalin, Molotov a Ždanov. Vcházíme, zdravíme se, usedáme za stůl. Stalin: Ždanov: Stalin: Hovoříme o tom, že jsme druhou část rozdělili na dvě části; proč se livonské tažení nedostalo do filmu a vznikla disproporce mezi jednotlivými částmi, a o tom, že je nutné opravit film tak, že se zkrátí část natočeného materiálu a dotočí se livonské tažení. Stalin: Ejzenštejn: Stalin: Ejzenštejn říká, že členové Ku-klux-klanu nosí bílé čepce a ve filmu jsou čepce černé. Molotov: Stalin: Ždanov: Molotov: Stalin: Ždanov: Molotov: Stalin: Molotov: Stalin: V otázce Východu Stalin říká, že teprve poté, co se Ivan osvobodil od tatarského jha, se snažil urychleně sjednotit Rusko, aby se stalo záštitou proti možným tatarským nájezdům. Astrachaň byla pokořena, ale kdykoliv mohla Moskvu napadnout. Krymští Tataři mohli učinit totéž. Stalin: Dále má Stalin řadu připomínek ke ztvárnění obrazu Ivana Hrozného a mluví o tom, že Maljuta Skuratov byl velký vojevůdce a padl hrdinnou smrtí v boji s Livonci. Čerkasov říká, že kritika pomáhá a že Pudovkin po kritice vytvořil dobrý film Admirál Nachimov. Dále říká: „Jsme přesvědčeni, že na tom nejsme hůře. Pracuji na podobě Ivana Hrozného jak na divadle, tak i ve filmu, oblíbil jsem si tuto postavu a domnívám se, že naše přepracování scénáře se ukáže jako správné a pravdivé.“ Nato se Stalin obrací k Molotovovi a Ždanovovi a řílá: „Uvidíme..“. Čerkasov: Stalin: Ejzenštejn: Stalin: Ejzenštejn se dotazuje, zda nejsou ještě nějaké zvláštní směrnice k filmu. Stalin: Na to Ždanov říká, že Čerkasovovi nepřálo štěstí s Ivanem Hrozným. Ještě panovala panika kolem Jara (Vesna) a on začal hrát domovníky. Ve filmu Ve jménu života (Vo imja žizni) hraje domovníka. Čerkasov říká, že hrál mnoho carů a mimo jiné také Petra Velikého a Alexeje. Ždanov: Stalin: Ždanov hovoří o tom, že Ejzenštejn má zálibu ve stínech, což odvádí diváka od děje, a také v Hrozného plnovousu, neboť Hrozný příliš často zvedá hlavu, aby bylo vidět jeho plnovous. Ejzenštejn slíbil, že do budoucna Hrozného plnovous zkrátí. Stalin (vzpomíná na jednotlivé představitele prvního dílu Ivana Hrozného). Kurbskij – skvělý. Velmi dobrý je Starickij (herec Kadočnikov). Velmi pěkně loví mouchy. Vidíte – budoucí car a loví rukama mouchy! Takové detaily je třeba ukazovat. Odhalují nitro člověka. …Rozhovor se stáčí na situaci v Československu v souvislosti s plánovanou Čerkasovovou účastí na natáčení a také v souvislosti s jeho účastí na sovětském festivalu.2) Čerkasov hovoří o popularitě sovětské země v Československu. Řeč se stáčí na škody, které způsobili Američané československým městům. Stalin: Čerkasov hovoří o albu fotografií Franca a Goebbelse, které viděl v Zorinově vile. Stalin: Čerkasov hovoří o jedné školní třídě sovětské kolonie v Praze. Hovoří o dětech emigrantů, které se tam učí. Je mu líto dětí, které za svoji vlast považují Rusko, považují je za svůj domov, narodily se tam, ale v samotném Rusku nikdy nebyly. Stalin: Molotov: Stalin dokazuje Čerkasovovi, že on (Čerkasov – pozn. překladatele) se dovede „převtělovat“, a říká, že u nás se ještě tak uměl „převtělovat“ herec Chmelov. Čerkasov řekl, že se mnohému naučil, když pracoval jako statista v Mariinském divadle v Leningradu v době, kdy tam hrál a vystupoval Šaljapin – velký mistr „převtělování“. Stalin: Ždanov se zeptal: Jak jde práce na Jaru (Vesne)? Čerkasov: Ždanov hovoří o tom, že se mu materiál Jara (Vesny) opravdu líbil. Velmi dobře hraje herečka Orlovová. Čerkasov: Ždanov: Čerkasov: Molotov: Když se začalo o filmu Jaro pochybovat, říká Čerkasov, přečetl si v novinách Sovetskoe iskusstvo redakční článek o Jaru a došel k závěru, že film je již zakázaný. A tehdy Ždanov prohlásil, že Čerkasov si myslí, že příprava na film Jaro byla zrušena, a proto že začal hrát domovníky! Poté Ždanov hovoří o kritických hlasech, které kolují okolo Jara. Stalin se zajímá o to, jak hraje herečka Orlovová. Vyjadřuje se o ní pochvalně jako o herečce. Čerkasov o ní hovoří jako o herečce velkého pracovního nasazení a velkého talentu. Ždanov: Všichni vzpomínají na film Volhu-Volhu (Volgu-Volgu) a na roli poštovní doručovatelky Strelki v podání Orlovové. Čerkasov: Stalin: A dodává: oznamte to soudruhovi Bolšakovovi. Čerkasov se dotazuje na některé jednotlivosti a na vzhled Ivana Hrozného. Stalin: Čerkasov: Stalin: Čerkasov: Ždanov: Čerkasov: Stalin řekl, že tuto scénu je tam nutné nechat, aby to odpovídalo historické skutečnosti. Molotov hovoří o tom, že represe je celkem vzato možné a nutné ukazovat, ale je třeba ukázat, proč byly prováděny, ve jménu koho. Proto je nutné více ukázat činnost státní moci, neuzavírat se jen do sklepení a do uzavřených místností, šířeji ukázat události v zemi. Čerkasov hovoří o svých úvahách o budoucím přepracování scénáře druhého dílu. Stalin: Ejzenštejn říká, že bude lepší spojit natočený materiál druhého dílu s tím, co zůstalo ve scénáři, do jednoho velkého dílu. Stalin: Čerkasov říká, že film skončí porážkou Livonců, tragickou smrtí Maljuty Skuratova, pochodem k moři, kde Ivan Hrozný bude stát u moře, a obklopen svým vojskem pronese tuto větu: „U moří stojím a stát budu!“ Stalin: Čerkasov se ptá, zda-li je nutné návrh budoucího scénáře filmu dát ještě politbyru ke schválení. Stalin: Molotov: Ejzenštejn mluví o tom, že by bylo dobré, aby se s přípravou filmu nespěchalo. Tato poznámka nachází u všech odezvu. Stalin: Molotov: Stalin: (důrazně) Všichni souhlasí s tím, že jedině dlouhou prací je možné vytvořit opravdu dobré filmy. O filmu Ivan Hrozný Stalin řekl, že pokud bude třeba na dokončení filmu půldruhého, dva či tři roky, pak je mají tvůrci mít. Je třeba, aby byl film natočen dobře, aby byl „vytesán“. Ve všem se nyní musí zvyšovat kvalita. Náš divák vyspěl a my mu musíme ukázat dobré filmy. Hovořili o tom, že Celikovská je dobrá i v jiných rolích. Hraje skvěle, i když je balerína. Odpovídáme, že do Alma-aty nebylo možné dostat jinou herečku. Stalin říká, že režisér musí být neústupný a musí žádat to, co potřebuje. Naši režiséři často velmi lehce ustupují od svých požadavků. Stává se, že někdo je sice velký herec, ale hraje v pro něj nevhodné roli, protože ji chce a jemu ji dají, a režisér souhlasí. Ejzenštejn: Stalin: Ždanov: Stalin: Čerkasov říká, že, ke své lítosti a ke své hanbě, ještě neviděl druhý díl filmu Ivan Hrozný. Když byl film promítán, byl v ten čas v Leningradu. Ejzenštejn dodává, že on také ještě film v konečné verzi neviděl, neboť krátce po jeho dokončení onemocněl. To vyvolává velký údiv a rozruch. Rozhovor končí tím, že Stalin přeje autorům úspěch a říká: „Pomáhej Bůh!“ Podáváme si navzájem ruce a odcházíme. V 0.10 je beseda u konce. Pozn. – Dodatek k zápisu B.N. Agapova učiněný S.M. Ejzenštejnem a N.K. Čerkasovem: Ždanov ještě řekl, že „ve filmu se příliš nadužívá náboženských obřadů.“ Molotov řekl, že „to má nádech mystiky, kterou není třeba tak silně podtrhovat“. Ždanov hovořil o tom, že „scéna v chrámu je příliš dlouze rozvedena a odvádí pozornost.“ Stalin řekl, že ve scéně, kde opričníci tančí, se podobají kanibalům a připomínají nějaké babylónce. Když se Čerkasov zmínil o tom, že již dlouho pracuje na roli Ivana Hrozného na divadle i ve filmu. Ždanov řekl: „Už šestým rokem v klidu panuji.“ Při loučení se Stalin zajímal o Ejzenštejnovo zdraví. Poznámky: 1) Jedná se o film L.O. Arnštama Skladatel Glinka (Kompozitor Glinka), kde hlavní roli ztvárnil B.P. Čirkov. 2) V souvislosti s rozhodnutím politbyra z 13.8. 1946 odjel N.K. Čerkasov jako člen sovětské delegace na mezinárodní festival v Karlových Varech. V originále věta zní: „Razgovor perechodit na obstanovku v Čechoslovakii v svjazi s poezdkoj Čerkasova na s´emki i častiem ego v sovetskom kinofestivale.“ Není jasné, proč je festival uváděn jako „sovětský“, když šlo o podnik československý. 3) Bohužel jsem zatím nenašel význam slova „šapokljak“. poznámka editora:
|
|
|
|
originální název: citovaný zdroj: Umění a moc - zápas o Ivana Hrozného Filmovém eposu a základnímu dílu světové filmové abecedy Ivanu Hrozném1) věnoval Sergej Michajlovič Ejzenštejn2) (23.1. 1898, Riga – 10.2. 1948, Moskva) obrazně i doslova své zdraví a život. V roce 1941, po fenomenálním úspěchu předchozího filmu Alexandr Něvský, za kterého Ejzenštejn dostal 1.2. 1939 Leninův řád, byl pověřen prací na třídílném eposu o legendárním ruském carovi 16. století Ivanu Hrozném. První díl navázal na úspěch předchozího filmu a Ejzenštejn byl za něj opět oceněn, tentokrát prestižní Stalinovou cenou. První díl se dostal do kin v roce 1945. Podobné štěstí ale neměl díl druhý (dokončený v roce 1946) – ten už nemilosrdně narazil na bariéru cenzury a diváci jej mohli spatřit až v roce 1958. Materiál ke třetímu dílu byl až na jeden zlomek zničen. Režisér Sergej Ejznštejn
Přeložený dokument nás zavádí do doby, kdy Ejzenštejn, který pomalu vzpamatovával ze srdečního infarktu, jež ho stihl po zákazu filmu, poslal na podzim 1946 Stalinovi osobní dopis a v únoru 1947 mu byla udělena audience. Z ní je uvedený záznam.
Ejzenštejn dostal za úkol druhý díl přepracovat, ale nevydržel pracovní nápor a politické tlaky a přesně rok po rozmluvě v Kremlu v roce 1948 zemřel. Druhý díl se vysílal až v roce 1958, tedy již v době chruščovovského „tání“.
Konečně v roce 1988 promítl na mezinárodním sympoziu v Oxfordu, pořádaném u příležitosti nedožitých Ejzenštejnových devadesátých narozenin, ředitel moskevského Muzea S. Ejzenštejna Naum Kleim jedinou dochovanou pasáž ze zničeného třetího dílu, ve které Ivan Hrozný vyslýchá cizího žoldáka. Podobnost s praktikami sovětské NKVD je evidentní dnes a nebylo možné ji přehlédnout ani za Stalinova života.
Herec Nikolaj Čerkasov
Pro historiky však nemá tento jedinečný dokument zaznamenaný očitými svědky jen rozměr boje režiséra proti politické zvůli. Jistě, je až k smíchu, jak se trio Stalin – Molotov – Ždanov pasuje do role filmových producentů a z piedestalu své moci radí vystrašeným umělcům, jak mají točit a hrát; jak z výše svého neumětelství a umělecké impotence (Ždanov) uspokojují svá ega peskováním a poučování takového talentu, jako byl Ejzenštejn.
Nelze si v tomto nevzpomenout na scény z Allenových komedií o drsných gangsterech toužících se ohřát v záři reflektorů a získat tolik postrádanou prestiž, uznání a slávu. Nenechme se ovšem mýlit tímto povrchním dojmem. Za tímto zdánlivým uměleckým ignorantstvím se skrýval přesně vypočítaný kalkul „inženýrů moci“, kteří přesně rozpoznali sílu a moc stříbrného plátna pro ideologický boj a historické uvědomění.
Zvláště Stalin může nepoučeného čtenáře překvapit jako velký znalec ruské historie a nanejvýš bystrý, inteligentní a přesný pozorovatel. V dokumentu najdeme pár velmi zajímavých Stalinových postřehů, v nichž se vyznává z obdivu k carovi a k jeho politice. Pochopíme také, proč Stalin vnímal film jako vlivné a působivé médium, které dokáže hluboce ovlivnit masy.
Ejzenštejn byl přes všechny problémy, kterému sovětská moc vytvářela, ikonografem mladého sovětského státu, Andrejem Rublevem socialismu. Svým velkým talentem pomohl vizualizovat fiktivní obraz SSSR, dát mu tvář exportovatelnou do zahraničí právě v podmínkách, kdy ta pravá tvář sovětského státu byla zahalena tajemstvím a obehnána ostnatými dráty. Ne nadarmo další z „inženýrů moci“ Joseph Goebbels obdivoval Ejzenštejnův legendární Křižník Potěmkin a toužil, aby v německém filmovém průmyslu vznikl podobný umělecky silný, ale přitom výsostně ideologický film. Na hloupé agitky, ať už antisemitské či stalinistické, lidi příliš nezabírali.
Kameraman Eduard Tisse
Poznámky: 1) Scénář a režie – Sergej Ejzenštejn; Kamera – Eduard Tisse, Andrej Moskvin; Výprava a kostýmy – Josif Sfinel, Lenonida Naumova; Hudba – Sergej Prokofjev; Hrají – Nikolaj Čerkasov, Ludmila Celikovskaja, Michail Žarov, Ambrosij Buchma, Michail Kuzněcov, Serafima Birman, Andrej Abrikosov a další
2) Údaje jsou převzaty z: James Goodwin, Eisenstein, Cinema, and History, 1993, University of Illinois Press, Urbana and Chicago, pp.237-41.
Jan Adamec Z obsahu únorového čísla 2003...
Vltavská kaskáda, hospodářská krize Novotného režimu a hrozba jaderné války po druhé berlínské krizi
Projev ministra vnitra Jana Pelnáře na zasedání ÚV KSČ 29. května 1969 Válečný komunismus, aeroplány, jezdectvo a věda Opozice a hnutí odporu proti komunistickému režimu v Československu 1968-1989
| | |
Poslední aktualizace: 10.2. 2006 |
|||