|
|
|
|
VÝSLECH LÁSZLO RAJKAMimořádný senát budapeštského lidového soudu začal v pátek dne 16, září 1949 ve velkém sále Domu kovodělníků projednávat případ László Rajka a jeho společníků. Vězeňská stráž několik minut po deváté hodině předvedla obžalované. Potom vešli do síně členové mimořádného senátu lidového soudu v čele s předsedou senátu dr. Péterem Jankó. Předseda senátu dr. Peter Jankó zahajuje přelíčení. PŘEDSEDA SENÁTU: Prohlašuji přelíčení za zahájené Potom dr. Janko konstatuje, že obžalovaní i jimi zvolení obhájci jsou přítomni. Dále přistupuje k zjišťování životopisných údajů obžalovaných. Předseda senátu se obrací k obžalovanému László Rajkovi. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: PÁLFFY: PŘEDSEDA: PÁLFFY: PŘEDSEDA: PÁLFFY: Po Pálffym povstává Lazar Brankov. PŘEDSEDA: BRANKOV: PŘEDSEDA: BRANKOV: PŘEDSEDA: BRANKOV: PŘEDSEDA: BRANKOV: Dalším obžalovaným je dr. Tibor Szónýi. PŘEDSEDA: SZONYI: PŘEDSEDA: SZONYI: PŘEDSEDA: SZONYI: PŘEDSEDA: SZONYI: Po zjištěni osobních údajů dr. Szónyiho následuje András Szalai. PŘEDSEDA: SZALAI: PŘEDSEDA: SZALAI: PŘEDSEDA: SZALAI: Předstupuje Milan Ognyenovics. PŘEDSEDA: OGNYENOVICS: PŘEDSEDA: OGNYENOVICS: PŘEDSEDA: OGNYENOVICS: PŘEDSEDA: OGNYENOVICS: PŘEDSEDA: PŘEDSEDA: KORONDY: PŘEDSEDA: KORONDY: PŘEDSEDA: KORONDY: PŘEDSEDA: KORONDY: Po Korondym následuje Pal Justus. PŘEDSEDA: JUSTUS: PŘEDSEDA: JUSTUS: PŘEDSEDA: JUSTUS: PŘEDSEDA: JUSTUS: PŘEDSEDA: Prosím tajemníka mimořádného soudu, aby se ujal předčítání. Po přečtení obžalovacího spisu vyzývá předseda mimořádného soudu obžalovaného László Rajka, aby předstoupil, a nařizuje, aby byli odvedeni ostatní obžalovaní. Dr Peter Janko pak přikračuje k výslechu obžalovaného Rajka. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Po mém zatčení můj příbuzný, kapitán policie dr. Lajos Bokor, ihned navštívil Hetényiho, který byl v té době vedoucím budapešťského policejního ředitelství. Na Bokorovu intervenci mě Hetényi zavolal k sobě il mi v Bokorově přítomnosti, že mě propustí na svobodu, pokud se zaváži, že budu provádět pro maďarskou policii výzvědnou činnost v hnutí komunistické strany nebo v jí organisovaných hnutích a sdělovat výsledky této práce policii. V odpověď na Hetényiho návrh jsem svolil takový závazek podepsat. Hetényi sestavil prohlášení, v němž se pravilo, že se zavazuji provádět pro policii výzvědnou činnost v hnutích organisovaných komunistickou stranou a sdělovat policii získané údaje. Podepsal jsem tento závazek. Tak jsem byl získán pro horthyovskou policii. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Výsledkem mých „informací“ bylo zatčení Á. Birkiové, Jeno Szélla a jiných soudruhů, k němuž došlo v prvních měsících roku 1933, pamatuji-li si dobře, v únoru. Byl jsem rovněž znovu zatčen, ovšem proto, aby bylo ode mne odvráceno podezření. Byl jsem držen ve vyšetřovací vazbě, avšak při přelíčení |tm byl osvobozen. To bylo první období mé činnosti tohoto druhu. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Zjistit tiskárnu se mi nepodařilo. Pokud jsem propagační materiál psal sám, záviselo jeho rozšiřování na mně a mohl jsem mu tedy zabraňovat. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: K mému vstupu do MEMOSz-u nedošlo z mé vlastní iniciativy. Tehdy — bylo to koncem roku 1934 — začala v Maďarsku s příchodem Gombose silná fašisace. V roce 1935 Gombos uvedl na pořad likvidaci odborů v Maďarsku a vytvoření korporativních dělnických organisací podle vzoru fašistických dělnických organisací Mussoliniho. Budapeštský velkoprůmyslový proletariát, mezi ním i stavební dělnictvo, se postavil rozhodně na odpor této politice a na obranu práv odborů a proletariátu. Koncem roku 1934 a počátkem roku 1935 bylo možno pozorovat, že stavební dělnictvo je iniciátorem velké všeobecné stávky nejen za zlepšení svého hospodářského postavení, ale i na obranu zmíněných politických práv. Proto mi Sombor-Schweinitzer přikázal, abych vstoupil do MÉMGSz-u a prováděl tam výzvědnou práci tak, aby bylo možno zabránit událostem takového druhu a stávkám. Podařilo se mi proniknout do MEMOSz-u a jako členu strany navázat spojení s vůdci tohoto hnutí, kteří tehdy byli v podzemí. Podal jsem zprávu o organisaci a vůdcích. Avšak ke stávce přece došlo, a to nejen v Budapešti, nýbrž v celé zemi. Stávka nabyla všeobecného rázu. Podle pokynu Sombor-Schweinitzera se mi podařilo desorganisovat a odzbrojit stávku, přes to, že bylo přísně zakázáno masové shromažďování, navrhl jsem na veřejné schůzi stavebním dělníkům, aby provedli velkou pouliční demonstraci. Stavební dělníci přijali můj návrh. V Újlipótvárosu (budapeštská čtvrt), kde se tehdy nejvíce stavělo, došlo k veliké demonstraci. Demonstrace poskytla záminku k zásahu policie. Na 200 osob bylo zatčeno, Zásah policie zároveň znamenal rozbití a neúspěch stávky, takže stávka brzy skončila. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: V roce 1936 jsem s pomocí kapitána policie Lajose Bokora odjel do Československa. Maďarsko-československé hranice jsem přešel ilegálně. Lajos Bokor poslal se mnou jako doprovod jednoho z detektivů politického oddělení, aby mne maďarské orgány na hranicích nezadržely nebo náhodou nezatkly. Tak se mi podařilo s pomocí Lajose Bokora dostat se do Československa. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: První úkol nebylo těžko splnit, neboť se všichni vzájemně znali. Druhý úkol jsem řešil tak, že v roce 1938, před boji na řece Ebro, jsem jako tajemník stranické organisace Rakosiho praporu uměle uvedl na pořad disciplinární případ politického charakteru jednoho z důstojníků praporu László Haase, abych tak rozdmýchal v praporu politické rozpory. Připomínám také, že vedle této činnosti jsem prováděl v Rakosiho praporu i trockistickou propagandu. Výsledek toho byl, že když stranické vedení projednávalo Haasův případ, komunisté praporu odhalili mé trockistické jednání. V podstatě se celá tato historie obrátila v můj neprospěch — byl jsem vyloučen ze strany. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: K vynikajícím osobnostem patřili Kosta-Nagy, Milic, Vukmanovič, který se však tehdy nazýval Tempo. Stefanovič Bebler. Jmenovaní organisovali a řídili práci nejen jugoslávské skupiny, nýbrž i ostatních trockistických skupin, nalézajících 10 v táborech, t. j. trockistických frakcí, které existovaly v jiných národních skupinách. Z Maďarů se mohu zmínit o Frigyesi, Cseresnvésovi a o sobě. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Vraceje se k dříve položené otázce, musím poznamenat, že k tomu, aby mne francouzský důstojník pozval k sobě, nebylo třeba, aby znal moji minulost, protože trockisté vůbec, v mezinárodním měřítku, vždy a všude, spolupracovali s policií. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Důstojník „Druhého oddělení“ mi řekl, že ví o činnosti této skupiny, která provádí některé akce v dohodě s ním a nadto někdy i na jeho pokyn. Já, který jsem nejednou navštívil vedoucího „Druhého oddělení“, jsem jednou viděl vůdce výše zmíněné trockistické skupiny — také k němu přišli nebo odtud odcházeli. Poznal jsem, že tito Jugoslávci jsou ve skutečnosti ve službách „Druhého oddělení“ a stejně jako já provádějí jeho pokyny. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Z Německa že mi umožní odjet do Maďarska. Řekl mi také, že mi to navrhuje proto, že vedoucí politického oddělení maďarské policie Petr Hain se k němu obrátil s prosbou, aby mi pomohl jako starému známému agentu maďarské policie vrátit se 'do vlasti. Pro můj návrat nenašel "jiné" cesty kromě této. Při této rozmluvě major gestapa nebo kontrašpionáže vytáhl seznam a zajímal se některé Jugoslávce. Seznam, z něhož četl jména, byl stejný, jako měl důstojník „Druhého oddělení“ v táboře, když jsem i vyprávěl o činnosti jugoslávské trockistické skupiny. Německý major se zvláště zajímal o Kostu-Nagye, Vukmanoviče. Vyptával se mě na jejich činnost v táboře a řekl, že se mne informuje proto, že když se na něho obrátil Petr Hain s prosbou, aby mi pomohl k návratu domů, přikládá význam i mu mínění a pokládá mne, se svého hlediska, za spolehlivého ho člověka. Jugoslávci, přibližně ti, kteří figurovali ve zmíněném seznamu — bylo jich asi 150 — se k němu obrátili s prosbou, aby jiní pomohl vrátit se do Jugoslávie. Vyprávěl jsem mu, co jsem věděl o činnosti jugoslávské trockistické skupiny. Major gestapa vzal s radostí na vědomí jejich trockistickou aktivitu a řekl mi, že vyhoví jejich prosbě a pomůže jim odjet do Jugoslávie. Že to opravdu udělal, dokazují dvě skutečnosti. Ve skupině, s kterou jsem odjel do Německa, bylo velmi mnoho Jugoslávců. Druhou skutečností je, že z obvodu Lipska, kde jsem pracoval, byly čas od času posílány Jugoslávii ř skupiny domů, do Jugoslávie, a poněvadž se to dělo legálně, nemohlo být jinak, než že jim německé úřady, gestapo a jiné orgány pomáhaly. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Avšak k projednávání mého případu nedošlo, protože v důsledku válečných událostí byla celá Sopronkóhida evakuována, vláda Szalasiho uprchlá a Maďarsko bylo osvobozeno. Mne, stejně jako jiné vězně ze Sopronkohidy, odvezli do Německa. Po porážce Německa jsem se vrátil domů. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Brzy potom, co mi byla tato funkce vedením strany svěřena, navštívil mne jakýsi člověk jménem Kovách, člen americké vojenské misse. Bylo to asi v srpnu nebo v září 1945. Řekl mi, ze dostal zprávu od Sombora-Schweinitzera, který je v americké zóně, z níž vyplývá, že jsem pracoval pro horthyovskou policii. Schweinitzer na základě této skutečnosti mě vyzval, abych pracoval pro americké výzvědné orgány. Nebudu-li s tím, budu odhalen před vedením komunistické strany. Přirozeně, že jsem souhlasil. Kovách žádal politickou informaci o maďarské vnitropolitické situaci. Řekl, že poněvadž zastávám takovou vysokou funkci, nebude mě pověřovat drobnou výzvědnou prací jako nějakého obyčejného agenta. Chtěl, abych podával, ježto mám blízko k vedoucím politickým kruhům, budapešťským orgánům Spojených států informace o takových politických otázkách, o nichž nemohou získat zprávy z jiného pramene. Informoval jsem Kováche — myslím, že Kovách měl jako člen vojenské misse hodnost podplukovníka — o politické situaci v zemi; zvláště důležité byly pro něho mé informace o volbách v roce 1945. PŘEDSEDA: RAJK: Podplukovník Kovách mi řekl, že je mu to známo, neboť se to neděje bez vědomí Spojených států, nýbrž naopak, sice prostřednictvím určitých vhodných sil, ale vcelku pod vedením Spojených států, neboť jejich hlavním cílem v Maďarsku bylo zničit levé revoluční socialistické živly a umožnit převzetí moci pravicovou vládou. Právě proto je mým úkolem informovat jej o všem, co podniká komunistická strana k likvidaci těchto živlů, a na druhé straně využít svého postavení ve straně ii působit v tom smyslu, aby tyto živly pokud možno bez přestávek mohly provádět svou výše zmíněnou politickou činnost. PŘEDSEDA: RAJK: Odvolal se na pokyn z Washingtonu, podle něhož má se mnou promluvit, pomoci mi z tábora a k návratu do Maďarska. Řekl, že mě chtějí poslat domů, abych jako neodhalený komunista pracoval ve straně podle pokynů, které dostanu od Američanů, abych desorganisoval a rozkládal stranu a podle možnosti se snažil uchopit do svých rukou vedení strany. Avšak moje spojení s Američany se omezilo jen na toto setkání s Fieldem, neboť přišel do tábora, když — jak jsem se už zmínil — jsem se již domluvil s majorem gestapa, že se vrátím domů přes Německo. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Toto moje setkání s Himmlerem mělo ráz seznámení, o žádných zvláštních otázkách jsme spolu nemluvili. Po druhé a naposled jsem se setkal s Mártonem Himmlerem na podzim roku 1946, kdy byl, jak sám pravil, v Maďarsku inkognito, t. j. illegálně. Tehdy mi řekl, že tuto cestu zařazuje do svého programu proto, že musí se mnou promluvit o důležité věci. Sdělil mi, že různé pravicové síly v Maďarsku jsou v podstatě pod vedením Ference Nagye. Bély Kovácse a Bély Vargy. Pravicové síly malorolnické strany právě tak jako pravicové síly zemědělské strany, které vede Imre Kovács pravicové síly sociálně demokratické, vedené Peyerem, Szederem, Kéthlym a Széligem, i horthyovské a bývalé szálasiovské síly, které nemají vlastní organisaci avšak velmi aktivně pracují v podzemí, rozvíjejí rozsáhlou činnost, směřující k uchopení státní moci a odstranění levých revolučních sil, t. j, komunistické strany a levých sociálních demokratů. Mně chce svěřit, aby byla pravicovým silám zajištěna cesta k moci, úkol rozložit síly nejmocnější složky, komunistické strany, organisováním frakce proti Rákosimu. Nezávisle na tom, zdali se podaří či nepodaří postavit tuto frakci na široké základy, měl jsem propagandou přesvědčit veřejné mínění, že existuje Rajkova frakce proti komunistické straně, vedené Rákosim. Takové byly Himmlerovy představy, a ovšem nebyly to jenom jeho osobní představy, nýbrž část celkové politiky USA, že jestliže se podaří třeba jen pomocí propagandy přesvědčit veřejné mínění, že uvnitř komunistické strany není jednoty a že existuje pod mým vedením silná protisovětská nacionalistická frakce s americkou orientací, povede to v táboře levicových sil k dezorganizaci, ztrátě linie a k zmatku, což usnadní vítězství pravicových sil. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Márton Himmler mi zároveň oznámil, že se vší pravděpodobností toto bude moje poslední rozmluva s ním nebo s jinými agenty amerických výzvědných orgánů, poněvadž celou síť předávají Jugoslávcům a v budoucnosti všechny pokyny budu dostávat po jugoslávské linii. Neřekl mi nic o tom, od koho budu dostávat pokyny po jugoslávské linii, ani o tom, jak bude se mnou navázáno spojení i jugoslávské strany. Tím skončila moje rozmluva s Himmlerem. S americké strany jsem měl ještě jedno spojení: nepravidelné tajné spojení s americkým vyslancem Chopinem. PŘEDSEDA: RAJK: Podle tohoto Himmlerova pokynu a též podle jiných pokynů, o kterých myslím, že bude lépe mluvit později, jsem umístil v ministerstvu vnitra Sándora Cseresnvése. který byl agentem jugoslávských výzvědných orgánů, Marschalla, agenta francouzských výzvědných orgánů — „Druhého oddělení“. Frigyese Majora, agenta americké výzvědné služby CIC, a Bélu Szásze, agenta Intelligence Service. Kromě toho mi podplukovník Kovách již v roce 1948 podřídil Tibora Szonyi, který byl jejich agentem. Používal jsem Tibora Szonvi k dosazování různých pravicových, nacionalistických, šovinistických, antisovětských živlů na nejrůznější místa stranickou cestou. PŘEDSEDA: RAJK: Musím však dodat, že v roce 1946, kdy jsem mluvil s Mártonem Himmlerem, se tato politika v oblasti kádrové práce teprve rýsovala, ale ještě se neprováděla. K jejímu provádění došlo už ne na základě rozhovoru s Mártonem Himmlerem, nýbrž na základě pokynů a politických plánů Tita a Rankovičem. Konec konců to byla ovšem jedna a tatáž linie, neboť Tito i Rankovič těsně a organicky spolupracovali s americkou výzvědnou službou. Na důkaz toho, že s ní těsně a organicky spolupracovali, mohu uvést celou řadu skutečností. Především pozorování ve francouzském koncentračním táboře, kde jsem se sám přesvědčil o tom, že osoby, které v současné době zaujímají v Jugoslávii vedoucí posice, byly agenty „Druhého oddělení“ a vrátily se domů s pomocí gestapa. Ovšem „Druhé oddělení“ již za války těsně spolupracovalo s orgány americké výzvědné služby. Po válce se stali agenti „Druhého oddělení“ ve střední a východní Evropě agenty americké výzvědné služby. O tom, že mezí jugoslávskými vedoucími vládními kruhy, Titem, Rankovičem a jinými a na druhé straně americkou výzvědnou službou existovalo těsné spojení, mně musela přesvědčit i ta skutečnost, že v roce 1945 Američané posílali své lidi domů do Maďarska většinou přes Jugoslávii. Při čemž takovým způsobem, že Jugoslávcům bylo známo, že tyto osoby jsou s americkými agenty. Tak na př. se přes Jugoslávii vrátili do Maďarska Tibor Szónyi a jeho druzi, ona Švýcarska trockistická skupina, která se zcela skládala z amerických agentů. Musím říci, že nejpřesvědčivějším důkazem spojení vedoucích jugoslávských činitelů, ministerského předsedy Tita a ministra vnitra Rankoviče s Američany byl pro mne můj rozhovor s Rankovičem, k němuž došlo v létě roku 1947, kdy jsem trávil svou dovolenou v Opati ji v Jugoslávii. PŘEDSEDA: RAJK: Později, když jsem se stal ministrem vnitra, od jara 1946 mne jako vedoucí jugoslávské vojenské misse často na navštěvoval v ministerstvu vnitra. Již v době našeho seznámení v NÉKOSz-u zdůrazňoval správnou politickou linii NÉKOSz-u. Považoval politiku NÉKOSz-u za správnou proto, že spočívala na nacionalistických základech, a mluvil o tom, že NÉKOSz je v menším měřítku totéž, co celé jugoslávské hnutí mládeže, jež stojí rovněž na nacionalistické základně. V této souvislosti mi vykládal o politice Tita, který se po válce snaží provádět svou politiku na nacionalistickém podkladě. Snažil se mi vylíčit Titovu politiku jako uskutečňování nové taktiky budování socialismu v nových historických podmínkách, jež se vytvořily v průběhu druhé světové války. Když jsem se stal ministrem vnitra, neustále se vracel k této otázce, takže jsem si musel domyslit, že vede náš rozhovor takovým způsobem proto, aby zjistil, jaký je můj vztah k Sovětskému svazu a k vůdcům komunistické strany, kteří provádějí politiku přátelství se Sovětským svazem, t. j. k Rákosimu, Geromu, Farkasovi a jiným, nakolik sympatisuji s nacionalistickou politikou Titovou a nakolik u mne může najít podobné politické smýšlení. Z mých odpovědí se mohl Brankov nejen přesvědčit o tom, že sympatisuji s Titem, ale i o tom, ze schvaluji jeho nacionalistické a protisovětské názory. V důsledku toho se stalo chování Brankova natolik otevřeným, že mi přímo řekl, že je vedoucím jugoslávské výzvědné služby v Maďarsku a že mě žádá jako ministra vnitra, abych mu dodával různé údaje, abych jej informoval o maďarské politické situaci, o různých otázkách, které jsou státním tajemstvím atd. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Když jsem později mluvil v Opatiji s Rankovičem, pochopil jsem, že to nebylo obvyklé pohostinství, nýbrž že mi věnovali takovou pozornost proto, aby mne připoutali ještě blíže k sobě a získali pro své cíle. K mému formálnímu spojení s jugoslávskými výzvědnými orgány došlo v podstatě zde v Opatiji. Zde došlo i k mému zapojení po jugoslávské linii, a zde se mi stalo po prvé jasným, že nejen Rankovič, Vukmanovič, Milic a jiní, kteří byli ve Španělsku, pokračují v trockistické činnosti a jsou ve spojení s americkým i výzvědnými orgány, nýbrž i sám ministerský předseda jugoslávské vlády Tito. To mohu doložit následujícími skutečnostmi. V době mého pobytu v Opatiji se dostavil ke mně do mé vily jeden z vedoucích činitelů UDB v Charvátsku, asi třicetiletá blondýna, mluvící maďarsky. Sdělila mi, že Rankovič brzy přijede do Opatije a chce se mnou mluvit. O této rozmluvě a o setkání s Rankovičem nikdo mimo nás tři nesmí vědět. A opravdu za několik dní přijel Rankovič do Opatije. Překladatelem byla žena z charvátského UDB. Rankovič řekl, že ví, že jsem byl ve spojení s maďarskou policií, a že on přijel nyní do Opatije na přímý pokyn Titův, aby mi oznámil, jestliže napříště nebudu svým politickým chováním v Maďarsku podporovat Tita, že mě odhalí. Odpověděl jsem, že tyto hrozby nemají smyslu, poněvadž jsem neměl žádný vztah k maďarské policii, a jestliže jsem s nimi politicky spolupracoval, pak ne proto, že mne nějakým způsobem lapili a získali, ale proto, že moje politické přesvědčení je totožné s jejich. Rankovič potom s výsměšným gestem vytáhl z kapsy fotokopii a dal mi ji přečíst. Byla to fotokopie prohlášení, které jsem dal v roce 1931 Hetényimu při mém prvním zatčení. Ptal jsem se Rankoviče, jak se k němu dostala fotokopie tohoto dokumentu. Měla snad dříve fašistická jugoslávská policie dříve spojení s maďarskou policií a dostávala od ní informace? Vždyť se přece stávalo, že fašistické policie si dříve vyměňovaly informace. Nebo to bylo jinou cestou? Rankovič řekl, že tento dokument nedostal z archivu jugoslávské fašistické policie, nýbrž že mu ho předali Američané. Horthyovská policie, když koncem války vláda a různé úřady utíkaly, převezla svůj archiv na západ; tento archiv se dostal v americkém pásmu do rukou Američanů. Ptal jsem se Rankoviče, na jakém podkladě mohli mu Američané předat tuto fotokopii, a Rankovič odpověděl, že nemá smyslu hrát si se mnou na schovávanou, tím spíše, že musím znát celou jejich politiku a styky. Proto, že mi může říci, že jsou ve spojení s Američany, že ví o mé rozmluvě s Himmlerem, k níž došlo koncem roku 1946, t. j. půl roku předtím, že ví i o tom, jaké úkoly mi uložil Himmler za účelem přivedení pravicových sil k moci a rozbití jednoty komunistické strany. Ví i o tom, že mi Himmler oznámil, že se vší pravděpodobností v nejbližší době budu dostávat pokyny ne bezprostředně od Američanů, nýbrž po jugoslávské linii. Nuže tedy — pravil Rankovič — jugoslávská linie, to je Tito a já sám. Nadále budu dostávat pokyny od Tita nebo jím určeného prostředníka. Tato skutečnost mi především potvrdila to, že nejenom Jugoslávci, kteří byli získáni již ve Francii, nýbrž i mnozí z jugoslávských vládních kruhů, včetně ministerského předsedy Tita a ministra vnitra Rankoviče byli v těsném spojení s Američany. Zde musím poukázat na to, že potom, když mi Rankovič ukázal fotokopii, jsem mu řekl, že zvláště když mají v rukou tuto fotokopii, jo úplně zbytečné mě získávat, byť i formálně, když beztak v politickém ohledu s nimi souhlasím. Rankovič na to řekl, že já jako ministr vnitra musím chápat, že on: rovněž jako ministr vnitra s hlediska svého povolání pokládá za důležité splnění těchto formalit, aby získali všechny záruky, že vyplním jejich pokyny. Ostatně mě uklidnili, že mi nesvěří drobnou práci, neboť vědí o mých schopnostech a jaké postavení zaujímám ve vládě i ve straně, a že mi svěří velké politické úkoly. V této souvislosti řekl, že se později o tom všem domluvíme a zatím abych Titovým jménem přijal jako příkaz, splnit ty úkoly, pokud jsem je ještě zcela nesplnil, které mně dal koncem roku 1946 Himmler, t, j, jeden z vedoucích americké výzvědné služby. PŘEDSEDA: RAJK: To, jak jsem už řekl, mne utvrdilo v mém přesvědčení, že mezi ministerským předsedou Titem, ministrem vnitra Rankovičem a jinými jugoslávskými vedoucími státními činiteli na jedné straně a americkými výzvědnými orgány na straně druhé je těsné spojení, a předpokládal jsem, což se později potvrdilo, že toto spojení musí již být staré, protože teprve při nedávném spojení by nebyla možná tak dokonalá spolupráce. Ani teď se nemohu zbavit domněnky, že Američané drží v rukou právě tak jako jiné nynější jugoslávské státní činitele, kteří byli získáni ještě ve Francii, i samotného Tita tím, že mají o něm v rukou kompromitující materiál ještě z dob fašistické Jugoslávie. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Dostali ode mne operační pravidla a služební řád policie. Žádali ode mne také dostali mapu veřejné správy Maďarska. To vše bylo státním tajemstvím; jugoslávské kruhy dostaly ode mne tento materiál prostřednictvím Brankova. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Když jsem se vrátil, bylo jedním z pokynů, které jsem dostal prostřednictvím Brankova, abych všemi silami napomohl tomu, aby se na vedoucí místa v policii a v armádě dostali pro nás spolehliví lidé, vyhovující naši politice, t. j. nacionalistické, šovinistické a antisovětské živly. V této souvislosti zdůraznil, že umístění těchto živlů na důležitých místech nestačí, že se musím snažit, aby celá policie a armáda jako ozbrojené formace se dostaly pod vliv Titovy politiky, t. j. aby nastoupily nacionalistický, protisovětský kurs s orientací na Spojené státy. K uskutečnění tohoto doporučoval Rankovič, aby byly policejní a vojenské delegace posílány do Jugoslávie, kde zahrnou delegáty veškerým pohodlím a budou mezi nimi popularisovat Tita, ukáží jim všechny vymoženosti a krásy Jugoslávie, aby, až se vrátí domů s nejlepšími dojmy, mohli provádět v policii a v armádě projugoslávskou politiku. Připomínám, že policejní delegace do Jugoslávie odjela; aby jednostranný zájezd delegace nevzbudil pozornost, Jugoslávci poslali k nám zase svoji policejní delegaci. K prohloubení jugoslávské politiky v armádě a v policii Rankovič doporučoval, abych navrhl vládě, aby posílala důstojníky armády a policie do jugoslávských vojenských a policejních škol, kde by z nich byli vychováni velitelé ozbrojených sil, spolehliví pro Titův režim a pro Titovu politiku. Jestliže se podařilo uskutečnit zájezd policejní delegace, pro události, o kterých budu mluvit dále, jsem nemohl zorganisovat vojenskou delegaci a zajistit poslání armádních a policejních důstojníků do Jugoslávie. Při jiné příležitosti mi Rankovič prostřednictvím Branková vzkázal, abych se snažil o to, aby nejen na vedoucích místech v armádě a v policii, nýbrž i v nejrůznějších úsecích státního aparátu, v ministerstvech, úřadech, závodech, v obecních i městských úřadech byly umístěny nacionalistické, šovinistické, protisovětské, proanglické a proamerické živly. Vzkázal, že k tomu mohu použít Tibora Szonyi, který po lince komunistické strany může napomáhat této politice. Tak jsem se dozvěděl, že Tibor Szonyi, který byl agentem Američanů a jako takový se vrátil přes Jugoslávii do Maďarska, byl zapojen Američany k provedení některých dílčích úkolů na jugoslávskou linii. Říkám k uskutečnění dílčích úkolů proto, že, pokud vím, Szonyi až do konce nezávisle na jugoslávské linii byl v těsném, přímém spojení s Američany. Na základě Rankovičových pokynů Szonyi dostal ode mne k provedení těchto úkolů pokyny stejně jako Pálffy, jemuž jsem dal pokyn o provedení úkolů, vztahujících se k armádě; co se týče policie, nebylo zapotřebí dávat nějaké pokyny, neboť jako ministr vnitra jsem tu působil sám. Na Rankovičův pokyn, to bylo ještě před jeho příkazem, abych se spojil s Szonyim, jsem se snažil ve volbách v roce 1947 podporovat' předvolební propagandu Barankovicsovy strany a Pfeifferovy strany. Je třeba poznamenat, že brzy potom, co jsem se vrátil z dovolené z Jugoslávie, byl odhalen Ferenc Nagy, jeho vláda odstoupila a v souvislosti s tím byly vypsány nové volby do parlamentu, jichž se zúčastnily dvě nové strany, strana Barankovicsova a Pfeifferova. V Rankovičově pokynu bylo řečeno, že na místo pravého křídla malorolnické strany, které bylo rozbito v souvislosti s odhalením spiknutí, je nutno napomoci novému semknutí a posílení pravicových sil, s tím, abych já jako ministr vnitra nečinil překážky předvolební propagandě Barankovicsovy a Pfeifferovy strany. Obě strany mohly přirozeně podle ústavy Maďarské republiky svobodně provádět svoji předvolební propagandu. Nejednalo se o to, že bych já, porušuje ústavu, bránil Barankovicsově nebo Pfeifferově propagandě, nýbrž o to — a to bylo zdůrazněno — abych nečinil překážek Barankovicsově a Pfeifferově straně v předvolební propagandě, porušující ústavu. Jiný Rankovičův příkaz z téhož období, který doplňoval jeho všeobecný pokyn o předvolební kampani, zněl v tom smyslu, abych zavřel oči nad tím, že pravicoví sociální demokraté v době voleb zahájili politický kurs proti lidové demokracii, proti Sovětskému svazu, orientaci na proanglickou a proamerickou politiku; abych ve vedení komunistické strany jako člen sekretariátu zajistil benevolentní postoj k této politice. V pokynu se pravilo, že ve straně mohu argumentovat tím, že v době voleb nelze současně bojovat na dvou frontách; nelze bojovat proti pravicovým silám, které mají fašistický charakter, a zároveň proti pravicovým silám, které přece jenom patří k dělnické straně, takže bychom zvolili menší zlo a nechali volnost pravicovým sociálním demokratům v jejich činnosti. V této souvislosti mi Rankovič sděloval, že podle jeho informací — odkud to věděl, nevím — se pravicoví sociální demokraté pokusí využít voleb, předvolební kampaně a posléze i výsledků voleb k vydírání na komunistické straně, aby si vymohli různé vedoucí státní posice. Ve vedeni strany jsem mel působit v tom směru, aby jim v zájmu neutralisace sociálních demokratů byly postoupeny různé posice; v krajním případě jsem měl argumentovat tím, že prozatím přistoupíme na tyto ústupky a. později si tyto posice vydobudem nazpět. Tak se tedy naskytuje skvělá možnost — psal Rankovič — prosadit v různých úsecích státního života, zvláště v ozbrojených složkách ministerstva vnitra, v orgánech státní bezpečnosti, hospodářské policie, ve vojensko-politickém oddělení armády a v armádě na vedoucí místa pravicové sociální demokraty. Rankovič mi prostřednictvím Branková objasnil, jaký je cíl těchto opatření. Řekl, že s pravicovými sociálními demokraty mají společnou základnu, a právě to, že se orientují na Spojené státy a že zaujímají antisovětský postoj, odpovídá i našim politickým cílům, t. j. cílům protisovětským, namířeným proti lidové demokracii, zvláště jestliže zaujmou místa v armádě, v policii, v ozbrojených složkách a různých úsecích státního aparátu. V té době, ve druhé polovině roku 1947, došel ještě jeden důležitý pokyn Rankoviče, který jsem rovněž nemohl pochopit; vysvětlil mi ho až později, v Kelebii. Mluvilo se v něm o tom, že až jugoslávská vláda navrhne maďarské vládě organisovat balkánskou federaci mládeže, žen a odborů, že mám jako člen vlády všemi silami tento návrh podporovat. Konečně, ve druhé polovině roku 1947, t. j. po schůzce v Kelebii, došel od Tita a Rankoviče další pokyn. Mělo se usilovat o to, aby byla komunistická strana a lidová demokracie vůbec zbavena vlivu v policii, v armádě, v ozbrojených silách, které měly být ovlivněny pravicovými živly. Jedním ze způsobů, jak dosáhnout tohoto cíle — praví se ve směrnici -— je zastavení práce stranických organisací v policii, čímž by byly zabity dvě mouchy jednou ranou. Předně tím zabráním rozšíření politického vlivu lidové demokracie a komunistické strany v policii a zbavím se kontroly komunistické strany. Na druhé straně, jako ministr vnitra se mohu bez kontroly strany stát skutečným pánem a vedoucím politické organisace, bude na mně záviset celá policie, která mi přijde vhod. jako zcela spolehlivý jednotný ozbrojený útvar k proti-vládním akcím. Podle příkladu policie se to pak mělo provést i v armádě. Všechny tyto pokyny jsem dostal ve druhé polovině roku 1947 od Rankoviče. Koncem roku 1947 se objevilo na pořadu dne uzavření smlouvy o přátelství mezi Jugoslávií a Maďarskem. V této souvislosti mně Brankov oznámil, že mám této příležitosti využít pro Titovu popularisaci, protože to znamená popularisaci Titovy politiky a zesílení jeho přitažlivosti. Tlumočil mi dále i to, že přijetí Tita v Maďarsku se týká mne, jako ministra vnitra, a abych se postaral o takové přijetí, jaké je stanoveno jen pro největší vůdce. K dojednání podrobností několik dní před příjezdem jugoslávské vládní delegace poslal ministr vnitra Rankovič delegaci, vedenou Miličem, který, pokud vím, je vedoucím jugoslávské UDB nebo jedním z jejích vedoucích. Milic mne navštívil v bytě spolu s Brankovém. Prohlásili, že této příležitosti je nutno využít k provedení přehnaných bezpečnostních opatření, aby tak byl zdůrazněn význam Titovy osobnosti, jako obecně uznávaného vůdce. Navrhovali i taková opatření, jako vystěhování všech nájemníků z bytů, jejichž okna vedou do ulic, kterými bude projíždět Tito, aby na něho nikdo nevrhl bombu nebo nevystřelil. Po celé cestě je nutno v předcházejících dnech zkontrolovat kanalisační síť, není-li v ní umístěn pekelný stroj nebo nějaká bomba, a potom, jakmile po kontrole bude uzavřen nějaký otvor kanalisace, je nutno před ním demonstrativně postavit hlídku, aby všichni věděli, že jde o zabezpečení Titovy osobnosti. Mrazovič, který byl v té době již velvyslancem, zvlášť zdůraznil, pokud se týká místa Titova pobytu, že musí dostal nejkrásnější vilu v Budapešti. Když se mi nepodařilo zajistit tuto poslední podmínku, navštívil mě Mrazovič oficiálně v prvních dnech poté, co se stal velvyslancem. Požádal mě, abych tlumočil maďarsko vládě, že sděluje z pověření jugoslávské vlády toto: Jelikož nemůžeme zajistit vilu odpovídající Titově osobnosti a nechceme učinit náležitá bezpečnostní opatření, odmítne jugoslávská delegace přijet do Maďarska k podepsání smlouvy o přátelství. Toto prohlášení bylo učiněno přibližně 36 hodin před příjezdem. Snažil jsem se vyhovět v plné míře těmto požadavkům. Nezáviselo na mně, že jsme je nesplnili na sto procent. Maďarská vláda zasáhla do této věci a zakázala mi jako ministru vnitra, abych vydával zbytečné, přehnané příkazy. V souvislosti s Titovým příjezdem jsem dostal zvláštní úkol zmobilisovat Maďarský svaz lidových kolejí, Maďarsko-jugoslávskou společnost a Demokratický svaz. Jižních Slovanů v Maďarsku k uspořádání skutečně velkorysých Titových oslav v Budapešti s pochodňovým průvodem, aby byla ještě více zdůrazněna důležitost Titovy osobnosti. Do doby mé činnosti ministra vnitra spadají ještě další informace, které jsem poskytl, a o nichž jsem se nezmínil proto, že jsem hovořil jen o roku 1947. V roce 1948 jsem ústně tlumočil Brankovovi usnesení Informačního byra, které jsem písemně sám neměl, několik týdnů před tím, než bylo uveřejněno. Titovci tedy díky mně znali usnesení Informbyra daleko dříve, než je mohli dostat organisační cestou, a než bylo uveřejněno. S mou špionážní činností souvisí i umisťování špionů. Mám tu na mysli ty osoby, o kterých jsem se již zmínil: Sándora Cseresnyése, agenta jugoslávské špionáže, Bélu Szásze, agenta Intelligence Service, Frigyese Majora, agenta americké CIC, Marschalla, agenta francouzské špionážní služby. Dnes již nemohu časově určit, koho, kdy a na jaké vedoucí místo jsem jmenoval. PŘEDSEDA: RAJK: Pokládal jsem za vhodné i takové lidi, u kterých se všechny tyto znaky neprojevovaly plně, ale o kterých jsem věděl, že jsou spolehliví a že jsou mi oddáni a že jejich prostřednictvím budu moci provádět svou politiku. Do této kategorie — nacionalistů, šovinistů, nebo osob, které byly pod mým osobním vlivem, patřili na jedné straně lidé, které jsem trpěl ve svém okolí a které jsem zastihl při svém příchodu na místo ministra vnitra. To byl na příklad Endre Szebenyi, tehdy jen přednosta oddělení, ze kterého jsem udělal státního sekretáře. Přivedl jsem do ministerstva plukovníka policie Gyuly Oszkó, kterého jsem učinil vedoucím kádrového oddělení policie, protože jsem jej se svého politického stanoviska pokládal za spolehlivého. Spolu s nimi byly v ministerstvu policie i čistě horthyovské živly, jako na příklad Korondy, o kterém jsem věděl, že byl důstojníkem četnictva a v této hodnosti jsem ho přejal od Pálffyho. S pomocí Szonyiho byli takoví lidé umisťováni do armády a do různých odvětví státního aparátu. Pro upevnění svého vlivu jsem umístil do oddělení státní bezpečnosti plukovníka Kálcsiese, podplukovníky Rátha, Kováche a kapitána Bečka. Nezáviselo na mně, že se těmto lidem nepodařilo v tomto oddělení usadit. Vedoucí důstojníci z oddělení státní bezpečnosti je odhalili a z oddělení odstranili. Napomáhal jsem rovněž tomu, aby různí pravicoví političtí vůdcové mohli po svém odhalení uprchnout z Maďarska. Tak Béla Varga, Károly Peyer, Szélig, Sulyok, Pfeiffer, ti všichni uprchlí ze země v době mé činnosti jako ministra vnitra. Nedostával jsem k tomu pokyny od Rankoviče, sám jsem však chápal věc tak, že musím pomáhat těmto pravicovým živlům, jejichž politika spočívala v organisování pravicových sil k útěku do ciziny, aby odtud mohly být využity. Z celé své činnosti ministra vnitra pokládám za nejtěžší a nejdůležitější přirozeně svou účast ve spiknutí, vedení tohoto spiknutí, tu činnost, které jsem se sám chopil a kterou mi naznačil v době naší schůzky v Kelebii Rankovič Titovým jménem. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Při rozhovoru byl až do konce překladatelem mezi mnou a Rankovičem Brankov a nikdo jiný v salonním vlaku nebyl. Když shrnu politickou část toho, co mi Rankovič sdělil, mohu říci toto: Je nutno vykonávat vliv tím směrem, aby bylo povaleno lidově demokratické státní zřízení, které vzniklo po osvobození lidově demokratických republik, aby se zabránilo jejich socialistickému rozvoji. Revolučně demokratické síly jsme měli zčásti přetáhnout na svou stranu, odtrhnout je od Sovětského svazu, zčásti, kde by to jinak nešlo, zničit. Místo lidově demokratického státního zřízení je nutno ve všech lidových demokraciích nastolit buržoasně demokratické zřízení, t. j. místo rozvoje socialismu je nutno restaurovat kapitalismus. Tyto buržoasně demokratické vlády by se místo na Sovětský svaz orientovaly na Spojené státy, a to tak, že by se sjednotily kolem Jugoslávie a vytvořily by pod jejím vedením, pod vedením Tita a jugoslávské vlády federaci, která by se opírala o Spojené státy. Tato federace by zároveň představovala vojenský blok na straně Spojených států proti Sovětskému svazu. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Na druhé straně po ukončení druhé světové války byla situace ve střední a jihovýchodní Evropě taková, že Jugoslávie, a v daném případě jugoslávská vláda, ministerský předseda Tito a jeho pomocníci, museli počítat se Sovětským svazem a s novými lidově demokratickými zeměmi. Tyto faktory je tedy donutily provést opatření, která vedou k likvidaci kapitalismu. Rankovič zvláště zdůraznil, že je donutily provést a hned zdůraznil, že již od začátku úzkostlivě dbali o to, aby skutečně revoluční socialistické živly nemohly přijít v Jugoslávii k moci a aby soustředěná státní moc zůstala v rukou Tita a jeho společníků. Hned také řekl, že v Jugoslávii byla lidová fronta organisována na nacionalistickém základě, že nezajistili a nedovolili hrát komunistické straně samostatnou úlohu, a to právě proto, aby v Jugoslávii nebylo takové krystalisující a mobilisující revoluční síly, samostatné, nezávislé strany. Rankovič mi řekl, že po osvobození y letech 1045 až 1946 byla situace taková, že Jugoslávie mohla klidně zůstávat v pozadí a ukazovat Sovětskému svazu a lidově demokratickým zemím svou zdánlivou revolučnost. Jugoslávie nemusela přijímat nepříjemné závazky proti Sovětskému svazu, neboť ve všech zemích lidové demokracie, které byly teprve na počátku svého vývoje, byly poměrně natolik veliké staré reakční síly, že bylo možno počítat s jejich vítězstvím a v případě vítězství s vytvořením buržoasně demokratického zřízení v těchto zemích. Tak na příklad řekl, že v případě, kdyby nebylo odhaleno spiknuli Ference Nagye, mělo by Maďarsko velmi blízko k této vývojové etapě. V tomto případě, jestliže by vývoj probíhal právě takovým způsobem, pravil Rankovič, začala by aktivní zahraniční politika Jugoslávie teprve tehdy, až by síly reakce zvítězily v některých těchto zemích. Potom by Jugoslávie mohla zahájit ve svazku s těmito zeměmi uskutečňování bloku. Poté řekl: Situace se však změnila natolik, že Jugoslávie se musela zříci své úlohy reservy a musela sama vystoupit do popředí, musela se stál organisátorem a vůdcem svržení lidově demokratického zřízení v ostatních zemích lidové demokracie a vytvoření svazku buržoasně demokratických států, opírajících se o USA, jako vojenského bloku proti Sovětskému svazu. Musím mimo jiné poznamenat, že Rankovič při našem rozhovoru v Kelebii zdůraznil, že vše, co mi říká, je součástí Titova plánu a že mně to vše oznamuje na Titův pokyn. PŘEDSEDA: RAJK: Právě proto musí Tito provádět svou politiku pod maskou, podvodným způsobem. Tuto podvodnou politiku si podle Rankoviče představoval Tito takto: Jugoslávie se v důsledku poslední války, či správněji, v důsledku hrdinské partyzánské války jugoslávského lidu, těší velké přitažlivosti mezi národy ostatních zemí lidové demokracie. Tito myslil tedy na to, aby se navenek zdůrazňovalo přátelství se Sovětským svazem a se zeměmi lidové demokracie a aby se s využitím přitažlivosti a popularity Jugoslávie vytvořily nutně různé svazky mezi Jugoslávií a ostatními zeměmi. Seskupení okolo Jugoslávie chtěl Tito provést pod socialistickými lidově demokratickými hesly přátelství se Sovětským svazem, pod záminkou, že Jugoslávie hraje pro svou zeměpisnou polohu důležitou strategickou úlohu proti útočné politice USA a anglosaských zemí vůbec. Je v zájmu Sovětského svazu a zemí lidové demokracie podporovat Jugoslávii, aby mohla hájit jejich zájmy proti Anglosasům. To by bylo hlavním argumentem, aby za využití popularity Jugoslávie se kolem ní semkly ostatní země i hospodářsky. Utvoření svazu mělo probíhat zatím na základě jednání s dosavadními vládami y zemích lidové demokracie. Tito však zdůrazňoval, že současně s těmito jednáními je nutno podnikat kroky k odstranění vlivu Sovětského svazu na demokratické síly v zemích lidové demokracie, rovněž pod maskou hesel přátelství se Sovětským svazem a zeměmi lidové demokracie, a rozšířit na ně Titův vliv. Tomu mělo napomáhat vytvoření různých balkánských rad, jejichž pomocí by Tito i v politickém ohledu vytvořil základ pro vybudování balkánského svazku států. Konečně, posledním, bodem tohoto úkolu svrhnout lidové demokracie bylo, aby zároveň s činností těmito dvěma směry byla v každé lidově demokratické zemi na Titův pokyn prováděna činnost k pokud možno rychlému semknutí všech pravicových reakčních sil a k jejich uvedení do bojové pohotovosti, aby v potřebném okamžiku mohly v případě nutnosti ozbrojenou cestou, t. j. násilím, svrhnout dosavadní lidově demokratické vlády. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Rankovič zároveň poznamenal, že Tito je příliš dobrý stratég, než aby se tohoto plánu mechanicky používalo pro všechny země. Má na zřeteli zvláštnosti každé země a poměr politických sil v každé zemi. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Předseda přerušuje na krátkou dobu zasedání. Po přestávce pokračuje zasedání výslechem obžalovaného Rajka. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Nepodařilo se také uskutečnit úkoly, týkající se různých veřejných organisací, protože během roku 1948 byli v souvislosti s rekonstrukcí vlády ze všech oblastí státního života a z veřejných organisací, státních úřadů, armády, z vedení veřejných organisací a vůbec odevšad odstraněni naši agenti, kteří tam pracovali. K výsledku nevedla ani činnost a propaganda katolické reakce; již vedl Mindszenthy a s níž vážně počítal Tito, neboť převzetím škol státem se upevnilo ústřední lidově demokratické vedení, které zbavilo katolickou reakci jedné z hlavních zbraní — vlivu na mládež. Rozhodný úder celému plánu zasadila resoluce Informačního byra, která odhalila Titovu politiku. Tím v podstatě skončila první etapa Titovy politiky, kdy Tito maskované, prováděje na oko politiku přátelství, chtěl dosáhnout v jednotlivých zemích svržení lidově demokratického zřízení. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Korondy dostal ode mne pokyn, že všechny další instrukce bude dostávat od Pálffyho: potom jsem již s Korondym o podobných věcech nemluvil. Po resoluci Informačního byra mne navštívil, nemýlím-li se, v srpnu, Brankov a sdělil mi, že se se mnou chce za každou cenu setkat Rankovič, aby projednal novou situaci a úkoly. Řekl jsem, že jsem ochoten se s ním setkat, avšak jen v tom případě, že Rankovič přijede do Maďarska a že naše rozmluva zůstane důvěrná. Tuto schůzku s Rankovičem organisoval v prvních dnech října Mrazovič tak, že mne odvezl ve vlastním automobilu do paksského okresu, do Birity, na lovecké sídlo Antala Kleina, kde mne v hájovně čekal Rankovič v doprovodu dvou osob. Později jsem se dověděl, že illegální příchod Rankoviče do Maďarska připravil Pálffy, který byl velitelem pohraniční stráže, a že on pomohl Rankovičovi přejít hranice. PŘEDSEDA: RAJK: Avšak zároveň s okolnostmi se změnily i methody jejich uskutečnění — pravil Rankovič. Okolnosti nás nutí ostře a rozhodně přistoupit k uskutečnění tohoto programu, a proto je třeba v souvislosti s tím rozřešit tři rozhodné úkoly. První úkol, který připadá samé Jugoslávii, je mobilisace jugoslávských národů proti Sovětskému svazu. Druhým úkolem je posílení a organisace protisovětských sil v lidově demokratických zemích, uvedení reakčních sil do stavu bojové pohotovosti. Třetím úkolem je využít rozporů mezi Spojenými státy a Sovětským svazem a ve vhodném okamžiku uvrhnout ozbrojenou, násilnou cestou lidově demokratickou vládu v Maďarsku. V souvislosti s uskutečněním těchto úkolů se Rankovič zastavil u těchto podrobností: Je nutné jisté přechodné období, než bude možno otevřeně vystoupit proti Sovětskému svazu, protože, k jejich velkému údivu, má v jugoslávských pracujících masách i po několikaleté titovské propagandě přátelství a věrnost k Sovětskému svazu značně hlubší kořeny, než předpokládali. Proto tedy, aby se jugoslávské lidové masy obrátily proti Sovětskému svazu, bylo třeba vypracovat zvláštní program: tento program nazval Rankovič geniálním titovským plánem přeladění, čímž rozuměl přeměnu přátelského smýšlení jugoslávských pracujících mas vůči Sovětskému svazu — v protisovětské. Rankovič řekl, že když Tito vypracoval tento plán, ukázal jej ministrům Djilasovi, Kardeljovi a jemu, Rankovičovi — a že oni jej společně projednali a schválili. Podstata tohoto plánu přeladění spočívala v tom, že bylo třeba přátelsky kritisovat resoluci Informačního byra a vůči masám vytvářet dojem, jako by jen chtěli vysvětlit jakési nedorozuměni se Sovětským svazem. Současně s přátelskou kritikou budou i vychvalovat Sovětský svaz. Později změní tón přátelské kritiky a začnou nazývat resoluci Informačního byra pomluvou, ale stále ještě ne v nepřátelském tónu vůči Sovětskému sazu a zemím lidové demokracie. V pozdějším stadiu budou Svalovat na Sovětský svaz odpovědnost za to, že prý chce zlomyslně zabraňovat jugoslávskému lidu v rozvoji socialismu, že jej chce strhnout s cesty socialismu, a tak zdůvodnit, proč Tito, který chce budovat socialismus, se obrací o různou hospodářskou pomoc na Spojené státy. Potom by následovala poslední etapa přeladění, která by ukazovala, že zatím co Sovětský svaz zabraňuje socialistickému rozvoji Jugoslávie, Spojené státy ho podporují, a tím by se podařilo obrátit jugoslávské národy proti Sovětskému svazu. Tito, řekl Rankovič, počítá s tím, že západní země podchytí tuto propagandu a rozšíří ji. Titovy stoupence v lidově demokratických zemích čeká stejný úkol. Rankovič řekl, že vedle této propagandy, která musí vyvolat protisovětské smýšlení lidových mas, je třeba pochopit, že dnes nemá rozhodující význam propaganda, nýbrž semknutí všech existujících reakčních sil všech odstínů, t. j. od nacionalistických, protisovětských živlů po živly fašistické. Je třeba — pravil — využít v zájmu dosažení cíle všech prostředků, rychle je zasadit do boje, dříve než může dojít v lidově demokratických zemích k další konsolidaci. Proto doporučoval, abychom se mimo propagandu rozhodně orientovali nejen na nepřátelské živly, skrývající se v armádě a v policii, nýbrž i na staré fašistické, horthyovské živly, propuštěné z armády. Ukázal také na to, že se můžeme opírat i o takové, živly, jako jsou staré vojenské autority, na příklad bývalý ministr obrany Jánoš Voros a jiní, kteří byli pro fašistickou minulost propuštěni z armády a policie. Rankovič rozhodným způsobem zdůraznil, že nyní se musí obrátit hlavní pozornost na tyto živly, protože jsou samy sebou k disposici a je jen třeba je shromáždit. Upozornil mne, že v poměru ke statkářům musíme být aktivnější než dosud, abychom získali a kolem sebe shromáždili statkářské živly. Rankovič zdůraznil Titův názor, že po resoluci Informačního byra již nemůže být řeči o uchopení moci klidnou cestou, že lidově demokratická vláda musí být svržena násilně, ozbrojeným povstáním. V souvislosti s tím zdůraznil, abych věnoval pozornost činnosti, kterou provádějí západní velmoci k přípravě těchto událostí. Tehdy ještě neexistoval seznam zboží, které se na základě Marshalíova plánu nesmí dodávat zemím lidové demokracie, a který obsahuje řadu velmi důležitých druhů surovin, polovýrobků a hotového zboží. Avšak Rankovič a Tito již obracejí pozornost na tuto blížící se událost jako na cíl __ vyvolat v těchto zemích hospodářské potíže a tím nespokojenost. Rankovič mne upozornil na to, že již tehdy, když jsem s ním mluvil, t. j. v říjnu roku 1948, zahájil Mindszenthy rozhodnou, ostrou a otevřenou politickou ofensivu proti vládě. Rankovič řekl, že se tak neděje na základě osobního přesvědčení Mindszenthyho ani z jeho iniciativy. Aby bylo zabráněno dalšímu demokratickému, socialistickému rozvoji zemí lidové demokracie, je třeba zapojit do boje také všechny síly Vatikánu. Rankovič pravil, že v souvislosti s odevzdáním škol do rukou státu se Mindszenthymu podařilo zorganisovat v Pócspetri nevelké rolnické nepokoje proti opatření vlády. Mindszenthy bude na návod různých zahraničních kruhů, na návod Vatikánu provádět politiku na vše připravenou, aby koncem ledna — února 1949 nebylo jen jedno Pćspetri, nýbrž aby v každém komitátu, městě, okresu a na vesnicích vznikaly podobné nepokoje proti ústřední demokratické vládě. Rankovič mne upozornil na to proto,'aby při příslušné přípravě a shromáždění těchto sil bylo možno je dále rozvíjet, až do svržení vlády. Na to poukazoval Rankovič, když mluvil o tom, že Tito nemá k disposici k dosažení konečného cíle jen geniální politiku přeladění, nýbrž že mezi Titern, Spojenými státy, Anglií a vůbec západními velmocemi a Vatikánem existuje shodná politika, směřující k svržení demokratických vlád v lidově demokratických zemích. Mimo to — řekl Rankovič — zdůrazňuje na příkaz Titův, že při svržení státní moci je nejdůležitější ozbrojená síla. Mám k disposici nejen ozbrojené síly v Maďarsku, nýbrž na rozdíl od kelebijského plánu je Tito připraven, aby mi dal ihned na počátku k disposici značné jugoslávské oddíly k svržení vlády. V souvislosti s tím Rankovič Titovým jménem oznámil, že vyberou příslušné lidi a vytvoří různé oddíly, které umístí na maďarsko-jugoslávské hranici. Aby použití těchto jednotek v Maďarsku nebylo nápadné, vynasnaží se utvořit tyto jednotky z Maďarů žijících v Jugoslávii a obléknout je při přepravě přes hranice do maďarských vojenských uniforem. Řekl, že je samozřejmě nevyhnutelné, aby zvláště mezi veliteli byli i takoví, kteří hovoří jen srbsky, ale jako velitelé zůstanou nepozorováni mezi mnoha Maďary. Rankovič řekl, že Tito chce jednat najisto, a ať od nás docházejí jakékoliv informace, není zcela přesvědčen o spolehlivosti maďarských jednotek. Právě proto chce „obklíčit“ maďarské jednotky Jugoslávci, přepravenými na maďarské území, kterým bude svěřeno splnění důležitých úkolů. Upozornil mě zvláště na to, že Tito žádá, aby zároveň s pučem jako první opatření byla zatčena maďarská vláda. Tři její členové, Rákosi, Gero a Farkas, mají být neprodleně zabiti. V této souvislosti Rankovič pravil, že je přirozeně nutno „vyhnout se“ hrubým činům, že proto bude možno dát takové vysvětlení, jako by jeden z nich zahynul následkem nehody, druhý po nemoci, třetí spáchal sebevraždu, nebo že je bylo nutno zabít při pokusu o útěk. Tito pokládá tyto tři osoby za tak nebezpečné, že žádá jejich fysickou likvidaci. Tento úkol chce splnit jednotkami, složenými převážně z jugoslávských kádrů, protože mají z doby partyzánského boje výborné zkušenosti, jak se vypořádat s lidmi. O těchto zkušenostech by mohli vyprávět i zatčení přívrženci resoluce Informačního byra nebo ti z nich, kteří se pokusili o útěk. PŘEDSEDA: RAJK: Jelikož Maďarsko je odděleno od těchto pásem pruhem sovětského pásma podél rakouské hranice, měly se tyto jednotky vrátit z Rakouska do Maďarska přes Jugoslávii, v každém případě budou však ve chvíli, kdy budou mít zasáhnout do boje, k disposici velení. Aby koncentrace těchto sil podél maďarské hranice nebyla nápadná, vypracoval ministerský předseda Tito zvláštní plán, který schválili ministři Djilas a Kardelj, a to vzkřísit obvinění Maďarska z revisionismu. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Od konce roku 1948 obviňovala jugoslávská vláda skutečně, ve formě oficiálních prohlášení, Maďarsko z revisionismu. Tak na příklad předseda srbského parlamentu učinil na zasedání parlamentu prohlášení a protestoval proti revisionistické politice maďarské vlády. Pohraniční incidenty, provokované s jugoslávské strany, začaly rovněž přibližně v této době a končily nejednou zavražděním maďarských pohraničních stráží, při čemž to vše se dělalo v takové formě, jako by pohraniční incidenty byly vyprovokovány s maďarské strany. S tímto plánem souviselo i to, že se tiskly pro Maďary, žijící na jugoslávském území, maďarské letáky a pro Jugoslávce, žijící v Maďarsku, zase letáky ve slovanských jazycích, které obsahovaly ostré útoky na maďarskou vládu, protisovětské pomluvy a často velmi loyální a přátelský tón vůči Spojeným státům. Část těchto letáků byla přepravena v pohraničním pásmu pomocí agentů Jugoslávsko-maďarské společnosti nebo jiným jugoslávským organisacím k rozšíření. Značně vážnější je však to, že tento materiál se přivážel ve velkém množství diplomatickou cestou na. jugoslávské vyslanectví, jehož zaměstnanci se zabývali distribucí a rozšiřováním tohoto materiálu. PŘEDSEDA: RAJK: Ministerský předseda Tito, maje na zřeteli konečné cíle, t. j. vytvoření bloku států, požadoval od Maďarska odpovídající zahraniční politiku a záruku jejího provádění, t. j. žádal podřízení maďarské zahraniční politiky jugoslávské vládě a jugoslávské zahraniční politice. Konečně, jelikož Jugoslávie je v průmyslovém ohledu méně vyvinutou zemí, žádal, aby celý maďarský průmysl byl, třeba ke škodě maďarských zájmů, podřízen především uskutečnění jugoslávského pětiletého plánu a hospodářské politiky. Záruku celé věci viděl ve mně, a proto mě chtěl také učinit ministerským předsedou, dále Pálffyho a Antona Roba. Vzkázal též Rankovičovým prostřednictvím, že nemá námitek proti účasti přívrženců Ference Nagye, uprchlého na západ, ve vládě, právě tak jako několika pravicových sociálních demokratů. Titův plán byl tedy plánem na utvoření pravicové koaliční vlády. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: Plnění těchto opatření však narazilo na takové obtíže, že výsledek byl minimální. Především Mindszenthy, se kterým Tito počítal nejvíce ze všech, byl z rozhodnutí maďarské vlády zatčen a tak zkrachovala celá mobilisace reakčních sil, opírajících se o církevní reakci. Dále začalo posilování a upevňování centralisované státní moci vytvořením lidové fronty a v této souvislosti byla zahájena čistka v armádě a v různých oblastech státního života, takže koncentrace titovských sil dostávala jednu ránu za druhou. Pohlédneme-li na to vše s jiného hlediska, právě od konce roku 1948 maďarská ústřední státní moc, lidová demokracie, den ze dne sílila. Výsledkem všeho bylo to, že ministerský předseda Tito a ministr vnitra Rankovič projevovali výjimečnou nervositu vůči Maďarsku. Koncem října, t. j. tři neděle po naší schůzce, navštívil mě na Rankovičův pokyn Brankov. Na Rankovičův pokyn mně oznámil, že Rankovič spolu s Djilasem jsou nespokojeni s maďarskými událostmi. O dalších čtrnáct dní později mě navštívil Mrazovič, rovněž na Rankovičův pokyn, aby mně učinil výtku, že v soustředění pravicových reakčních sil jsme ještě náležitě nepostoupili vpřed, zatím co Jugoslávie již provedla podle svých možností seskupení sil poblíže hranice. Řekl jsem tehdy Mrazovičovi, že ať usiluje ministerský předseda Tito i ministr Rankoyič o provedení puče, o koncentraci reakčních sil jakkoliv, musím prohlásit, že my musíme jasně vidět, díváme-li se na to rozumně, že ať se stavíme sebe zuřivěji a nepřátelštěji proti maďarské demokratické vládě, je nyní již provedení takového puče nemožné. Charakteristické je, že odpovědí ministerského předsedy Tita, ministrů Djilase, Kardelje a Rankoviče na mou zprávu nebyla revise jejich dřívějšího stanoviska, nýbrž naopak dali Brankovovi direktivu, aby se na oko zřekl Tita, přešel na stranu lidové demokracie, aby jako přívrženec lidové demokracie v Budapešti mohl na jedné straně kontrolovat mou činnost, držet mě na Rankovičův pokyn v rukou, a na druhé straně udržovat spojení mezi mnou a Rankovi-čem v aktuálních otázkách. Zkrátka je možno říci, že čím více jsem hodnotil situaci tak, že pro změnu okolností již není rozumné ani myslit na provedení takového puče, tím silněji a rozhodněji brali ministerský předseda Tito a jeho pomocníci kurs na zasahování do maďarského politického života, na přípravu ozbrojeného puče. Již v dubnu mně Brankov na Rankovičův pokyn oznámil, že nemá smyslu být pesimistou na jedné straně proto, že seskupování sil na maďarské hranici probíhá v pořádku, a na druhé straně proto, že je tu spojení prostřednictvím Ference Parkase z Kisbarnaku s horthyovskými fašistickými jednotkami na západě. Podle jejich slov je tento Ferenc Farkas z Kisbarnaku velitelem horthyovských, szálasiovsko-fašistických vojenských jednotek na západě. Tito se svými druhy podnikl tedy se své strany všechna opatření k tomu, aby opravdu uskutečnil svůj program. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: K této politice patřilo i to, že v těch zemích, kde katolická církev měla velký vliv, t. j. zvláště v Polsku a Československu, začalo vážné hnutí proti vládám těchto zemí, shodné s politickými akcemi, zahájenými z iniciativy Mindszenthyho, o čemž mě rovněž informovali a o čem jsem se mimo jiné jako člověk, který čte zahraniční tisk, mohl sám přesvědčit. Tito oznamoval, že vůči Bulharsku je možno uměle zveličit národní urážky a provádět v národnostní otázce reakční politiku, spojenou s vyvoláváním vážných incidentů. Rankovič, když charakterisoval celou politiku bloku, již v Paksi poznamenal, že s takovou malou zemí, jako je Albánie, se rychle vypořádají. Nejenže ji zkolonisují, nýbrž zruší její samostatnost a připojí ji k Jugoslávii. Velmi důležitý je Titův plán na poskytnutí pomoci Řecku. Když jsem v Paksi hovořil s Rankovičem, zdůraznil již, že nemá smyslu, aby skrývali svou politiku vůči Řecku. V jejich zájmech je, aby tam Spojené státy v souhlase s nimi, t. j. v souhlase s Titem a jeho druhy, upevnily co nejrychleji své posice. Právě proto vezme Jugoslávie zprvu poněkud zaobaleně, potom však stále otevřeněji kurs na isolování demokratického svobodného Řecka od ostatních lidově demokratických zemí, aby se zalklo v blokádě a aby je síly monarchistů mohly rozbít. Kromě toho Rankovič řekl, že přibližně souběžně s maďarskými událástmi, týmiž methodami, jakými pracovali v Maďarsku, t. j. prostřednictvím vyslanectví, která již od roku 1945 prováděla ve všech lidově demokratických zemích verbování reakčních sil a organisovala špionáž, se budou snažit podporovat své přívržence v těchto zemích k aktivní politické činnosti za využití reakčních sil přibližně stejného druhu, jak tomu bylo v Maďarsku. Intervenční Titova politika vůči Maďarsku byla tedy organicky doplňována Titovou politikou vůči ostatním lidově demokratickým státům. Podle jeho slov se postarají sami o různé velké i malé nepokoje v jednotlivých lidově demokratických zemích spolu se Spojenými státy, které v době puče vyprovokují něco proti Sovětskému svazu, aby mu svázaly ruce a aby zmatek byl dokonalý. Je přirozené, že konečným cílem i v těchto lidově demokratických zemích je svržení vlády a restaurace kapitalismu. PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: RAJK: PŘEDSEDA: Mimořádný senát budapešťského lidového soudu pokračoval v sobotu 11. září ráno v projednávání případu Rajka a jeho společníků. PŘEDSEDA: Nikoli, odpovídají lidoví soudci. PŘEDSEDA: Nemám otázek, praví dr. Gyula Álapi, předseda budapešťské státní prokuratury, lidový prokurátor. PŘEDSEDA: Dr. ELEK KASZÓ, obhájce: PŘEDSEDA:
|
|
|
|
László Rajk a jeho společníci před lidovým soudem
| | |
Poslední aktualizace: 13.5. 2006 |
|||